AMERIKANCI PRIJE 10 GODINA UPOZORAVALI DA IZETBEGOVIĆ I SILAJDŽIĆ ŽELE KONTROLU NAD JAVNIM SERVISIMA

U povjerljivom dokumentu koji su službenici Ambasade SAD-a u Sarajevu 30. novembra 2007. poslali na adresu State Departmenta i CIA-e, izražava se ozbiljna zabrinutost zbog nastojanja bošnjačkih političkih stranaka da instaliraju sebi odan kadar u Upravni odbor BHRT-a.

“Politički i medijski izvori navode da bošnjačke nacionalističke stranke kuju zavjeru kako bi preuzele kontrolu nad uređivačkom politikom javnih servisa/televizija. Predstojeće glasanje u Parlamentu BiH o izboru zamjene za bošnjačkog člana Upravnog odbora BHRT-a pružit će prvu priliku za Stranku demokratske akcije predvođenu Bakirom Izetbegovićem i Stranku za BiH da promoviraju svoje kandidate. Prijedlog Zakona o javnom RTV servisu u Federalnom parlamentu vide kao kritičan za nacionalne interese Bošnjaka. Ovi događaji mogu voditi gušenju vijesti koje su kritične prema nacionalnim strankama Bošnjaka i njihovim političkim interesima, i bit će izazov slobodi medija”, navodi se u depeši Američke ambasade u Sarajevu.

Izetbegović favorizirao Šaćira Filandru

U istom se dokumentu nadalje pojašnjava da će Parlament BiH uskoro izabrati novog kandidata za Upravni odbor BHRT-a, a nakon što je istekao mandat dotadašnjem bošnjačkom članu Plamenku Čustoviću.

“Politički i medijski izvori kazali su da frakcija SDA koju predvodi Bakir Izetbegović podržava kandidaturu Šaćira Filandre (u to vrijeme predsjednika Muslimanskog kulturnog društva Preporod, a kasnije dekana Fakulteta političkih nauka u Sarajevu, op.a.). Filandra se predstavlja kao nezavisni kandidat koji nije povezan ni sa jednom strankom. Iako se Filandra nije isticao svojim nacionalističkim stajalištima, mi smo zabrinuti da je on kandidat Stranke BiH i krila SDA koje kontrolira Izetbegović, iz razloga njegove podložnosti političkim pritiscima. Predsjednik SDA Sulejman Tihić navodno podržava drugog kandidata Ahmeda Žilića, kojeg mnogi medijski profesionalci vide kao nezavisnu i profesionalnu alternativu”, piše u izvještaju.

Američki diplomati u BiH još su napomenuli kako Informativni program BHT-a uživa reputaciju objektivnog te da se nisu plašili kritizirati bosanske političke lidere, uključujući i njihov neuspjeh da ispune uvjete za potpisivanje Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju s Evropskom unijom.

“Rečeno nam je da je Izetbegović raskinuo dogovor sa Strankom za BiH o podršci Filandri kako bi zaštitio bošnjačke nacionalne interese. Odlazeći bošnjački član Upravnog odbora rekao je da će se suprotstavljati političkom uplitanju u kontekstu televizijskog izvještavanja. Neki od sugovornika izrazili su zabrinutost da će član Upravnog odbora, koji je lojalan Bakiru Izetbegoviću i njegovoj frakciji u SDA, surađivati sa svojim nacionalističkim kolegama Srbima i Hrvatima kako bi Upravni odbor prestao kritički izvještavati o političkim liderima”, upozoravaju službenici Ambasade SAD-a.

Oni su, također, naveli da je nekoliko političkih i novinarskih izvora izrazilo zabrinutost da su se Bakir Izetbegović i njemu odani članovi SDA dogovorili da u saradnji sa Strankom za BiH smijene menadžment Federalne televizije.

U to je vrijeme, podsjetimo, Bakir Izetbegović bio šef Kluba zastupnika SDA u Zastupničkom domu Parlamenta BiH, Sulejman Tihić je obavljao funkciju predsjednika SDA, dok je lider Stranke za BiH Haris Silajdžić bio bošnjački član Predsjedništva BiH.

Zahtjevi za smjenu Bakira Hadžiomerovića

“FTV je poznata po svojim objektivnim izvještajima, uključujući istraživačke priloge o korupciji, ratnim zločinima i organiziranom kriminalu. Informativne emisije FTV-a, također, redovno se suprotstavljaju nacionalističkoj retorici bosanskih političara iz svih etničkih grupa i obrađuju kontroverzne teme, poput neefikasnog odgovora Islamske zajednice na rastući selefizam u Bosni. Vodeći politički magazin FTV-a ’60 minuta’ posebno je kritizirao entitetske i državne političke lidere i ministre. Politički urednik FTV-a Bakir Hadžiomerović (Bošnjak) oštro je kritizirao Harisa Silajdžića, a FTV je nedavno objavila detaljan ekspoze o navodnoj zloupotrebi položaja ministra vanjskih poslova iz Stranke za BiH Svena Alkalaja”, stoji u tajnom izvještaju koji je objavio WikiLeaks.

Američki diplomati referiraju i da je FTV javno dovela u pitanje postavljanje nekoliko rođaka Bakira Izetbegovića i federalnog premijera Nedžada Brankovića na menadžerske pozicije u BH Telecomu.

“Srpski član Upravnog odbora BHRT-a Nikola Deretić također vrši pritisak na Odbor i nedavno je zatražio smjenu Bakira Hadžiomerovića. Stranka za BiH ne krije svoje neprijateljstvo prema FTV-u i njihovoj uređivačkoj politici. Zastupnici SBiH u Federalnom parlamentu iskoristili su nedavno debate u parlamentu kako bi otvoreno napali zvaničnike FTV-a. Nekoliko zastupnika SBiH prijetilo je da će smijeniti zvaničnike FTV-a, uključujući i Bakira Hadžiomerovića”, piše u nastavku.

Autori, međutim, napominju da napadi nisu odvratili Hadžiomerovića od emitiranja priloga u kojima se kritizira nacionalistička bošnjačka politika Stranke za BiH i SDA.

“On je nedavno emitirao snimak koji prikazuje ekshumaciju grobnice sarajevskih Srba koje je ubila bošnjačka vojna jedinica 1993. godine. Snimak je uznemirujući i predstavljao je implicitno pobijanje bošnjačkih tvrdnji da niko od sarajevskih Srba nije žrtvovan tokom rata 1992.-1995. (napomena: prije tri sedmice, tokom 15. godišnjice SDA-ovog osnivanja 10. brdske brigade, kantonalni političar iz SDA preporučio je da se oda počast komandantu brigade Mušanu Topaloviću Caci koji je ubijen tokom rata. Hadžiomerovićevo izvještavanje podsjetilo je javnost da su Caco i njegovi ljudi odgovorni za masakr blizu 42 nebošnjaka, kao i devet bošnjačkih, srpskih i hrvatskih vojnika i policajaca koji su poslani da uhapse Cacu). Rečeno nam je da je nakon emitiranja ovog priloga Bakir Hadžiomerović stavljen pod policijsku zaštitu”, navodi se u dokumentu Ambasade SAD-a u BiH.

Autori izvještaja su istakli da pokušaji SDA i Stranke za BiH da kontroliraju javne emitere podsjećaju na njihovo žongliranje kako bi ovladali dvjema velikim i profitabilnim javnim kompanijama, BH Telecomom i Elektroprivredom BiH.

“Ako SDA frakcija Bakira Izetbegovića uspije, uz pomoć Stranke za BiH, u izboru njihovog preferiranog kandidata za Upravni odbor BHRT-a, to će biti još jedan udarac autoritetu predsjednika SDA Sulejmana Tihića i njegovoj sposobnosti da kontrolira članove svoje partije. Još je više uznemirujući navodni pokušaj bošnjačkih nacionalista da preuzmu kontrolu nad FTV-om. Ovo, u kombinaciji s Dodikovim uspješnim ušutkivanjem opozicije u medijima u Republici Srpskoj i januarskim bojkotom BHRT-a, uskratilo bi bh. građane za objektivno televizijsko informativno izvještavanje”, zaključuje se na kraju izvještaja.

Napominje se i da je američkim diplomitama u BiH nekoliko sugovornika iz ovdašnjih medija izrazilo zabrinutost da bi se stanje moglo pogoršati, odnosno, da bi gotovo svi entitetski mediji mogli ponovno doći pod kontrolu nacionalista, kao u periodu neposredno nakon završetka rata.

Deset godina kasnije jasno je da su upozorenja i strahovi američkih diplomata u Sarajevu i njihovih sugovornika iz BiH o budućnosti javnih televizijskih servisa bila posve opravdana.

klix.ba

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *